על כל תוכנית שיווקית יש להתייחס לשני רוודים. הראשון יתמקד בתוכנית שיווק איסטרטגית והשני יתייחס לתוכנית שיווק טקטית ויישומה בפועל. תוכנית שיווקית אסטרטגית תכלול פעילויות במסגרת טווחי זמן ארוכים של כ 5 שנים ומעלה, לאומת זאת יישומה של התוכנית הטקטית בדרך כלל ינוע ב Timeline של חצי שנה עד שנתיים לכל היותר. תוכנית שיווקית היא בעצם אבן דרך יישומית ומסמך או"ש (ארגון ושיטות עבודה) של אחראי על
ייעוץ שיווקי בחברה.
תוכנית שיווקית אסטרטגית תדון בנושאים מהותיים יותר בשיווק כגון איזו אסטרטגיה שיווקית להפעיל על השוק ביחס למיפוי מתחרים כגון: החדרת מוצרים חדשים, פיתוח מוצרים חדשים, פיתוח מגוונת מוצרים, כניסה לשווקים חדשים. כמו כן תוכנית שיווקי אסטרטגית תדון על נושאים של מיתוג ומיצוב תדמיתי של מוצר / שירות בשוק. שיווק טקטי לאומת זאת יעשוק יותר בדרכי פעולה ויישום תןוכנית שיווקית בפועל תוך כדי ראיה של טווחי זמן קצרים וקבלת החזקי השקעה של כל יחידה שיווקית אסטרטגית בזמנים אשר הוקצבו ע"י מחלקה שיווקית בחברה.
תוכנית שיווקית מול תוכנית עסקית: רצוי לציין כי תוכנית שיווקית אינה קשורה באופן ישיר לתוכנית עסקית. תוכניות שיווקיות ילוו את התוכנית העסקיות של החברה של מנת לתרגם את התוכנית העסקית לתוכנית פרקטית בעלי עוגנים פרטקיים ביחס למצב השוק. תוכנית שיווקית תתמקד פחות ביעדים כספיים מאשר תוכנית עסקית אלא במידה ומדובר ביישום תוכנית שיווקית להשגת יעדים כלכליים ברורים. ראו לדוגמא:
הכנת תוכנית עסקית לגיוס הלוואה לעסק
יישומה של תוכנית שיווקית: במהלך יישום תוכנית שיווקית בתקופת פעילות יוקם מערך שיווקי יחד עם סיסטמת פעילות טקטית יעילה להגדלה מתמדת של נוכחות החברה (חשיפתה) דרך ערוצי מדיה רלוונטיים הפונים לקהל הצרכנים הפוטנציאלי של הפירמה לטובת שיפורה תדמיתי בעיני הצרכן וגדילת פניות חדשות המגיעות מלקוחות חדשים לעסק.
המטרה יכולה להיות שונה לכל עסק לדוגמא:
גיוס לקוחות חדשים לחברה כבסיס למימון התוכנית השיווקית והגדלת הרווחים של החברה בטווח בינוני וארוך דרך מיתוגה של הפרימה ויצירת הד תקשורתי מסביבה. לאחר הכנת תכנית שיווק ממוקדת יוגדרו יעדים מספריים.
הגדרת מטרות וקביעת יעדים: על הפירמה לקבוע מטרה ראשית למתן שירותי החברה ואת מטרות המשנה שלה. פרטי התוכנית צריכים להיות מתורגמים ליעדים ברי השגה אשר לא יפגעו במערך השיווקי של החברה ברמת השגת יעדים ומורל של צוות אנשי מכירות בחברה.
דוגמא למטרת על: החדרת נוכחות של העסק באינטרנט. דוגמאות מטרות משנה של התוכנית השיווקית אשר לעולם ייגזרו מהמטרה הראשית של התוכנית השיווקית.